Jean-Paul Didierlaurent - Čitateľ z vlaku o 6:27

Recenzia


Tematicky som aj na budíku nastavila čas 6:27
Knihu som si kúpila vo výpredaji, ako je u mňa zvykom. Bolo to niekedy minulý rok, potom som ju odložila na poličku, kde bola svojou farbou takým oživením mojej knižničky. Vytiahla som ju niekedy v marci tohto roku, keď som už bola na distančnej forme štúdia. Takže som mala na pár dní, možno týždňov viac času venovať sa čítaniu (ale potom ma povinnosti, samozrejme, dobehli). Máte to tiež tak? 

Napíšem vám stručný obsah, a potom, keď už začnú spoilery, vás pre istotu upozorním. Hlavnou postavou je Ardlo Buret, ktorý je celý život terčom posmechu pre nešťastne zvolené meno, dá sa z neho totiž spraviť nadávka (vysvetlím neskôr). Pracuje ako operátor supermoderného stroja na šrotovanie kníh. Každé ráno cestuje do práce vlakom a číta cestujúcim stránky z kníh, ktoré zachránil pred zničením. Počas svojho života stretáva zaujímavých ľudí, ktorí sú rovnakými milovníkmi literatúry ako on.

Kniha je celkom krátka, má 181 strán a dá sa prečítať veľmi rýchlo. Avšak prvých 40 strán ma trochu nudilo. Možno to bolo tým, že sa tam nič nedialo, ale taktiež na tom mal veľký podiel aj autorov štýl, na ktorý som si musela trochu zvyknúť. Ten je až taký poetický, povedala by som. No po prvých nudných stranách sa to začalo rozbiehať, keď nám Ardlo začal predstavovať rôznych ľudí. O tých vám niečo poviem v spoilerovej časti. Zahraničné médiá prirovnali toto dielo ku knihám Jonasa Jonassona. Ten napísal knihu Starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol, čo je asi jeho najznámejšie dielo, no ja som od neho čítala Zabijak Anders a jeho priatelia. A môžem súhlasiť, že štýly autorov majú niečo podobné. Okrem zaujímavých postáv aj jemný filozofický nádych.

Začínajú spoilery. Len pre tých, čo nemajú problém dozvedieť sa viac. 😜

Začala by som vysvetlením toho mena. Komu z vás by napadla pri mene Ardlo Buret nejaká nadávka? Mne určite nie. A možno aj vás prekvapí, že tá nadávka je retard. Posledné tri písmená priezviska a prvé tri písmená mena. Možno to je takto blbo vymyslené len tým prekladom, že to inak fakt nešlo, ale nepáči sa mi to. (Skôr by mi napadlo slovo trdlo 😄) Nevadí, to je len detail.

Prvým zaujímavým človekom v Ardlovom živote je vrátnik v jeho práci. Vyjadruje sa vo veršoch. Tam začala byť kniha zaujímavá. Ďalej sa stretáva s bývalým kolegom, ktorému pri pracovnom úraze stroj na ničenie kníh odtrhol obe nohy. Tieto vyradené knihy sa spolu s kúskami jeho nôh v podstate zrecyklovali a použili na tlač novej knihy. Ardlov kolega chce teda získať všetky výtlačky tejto knihy, aby tak získal naspäť svoje nohy. Smutný a zároveň zaujímavý príbeh. Ardlo sa ďalej dostáva do domova dôchodcov, kde chodí čítať seniorom. A nakoniec nachádza vo vlaku usb kľúč, na ktorom sú zápisky jednej ženy menom Julie, ktorá pracuje ako toaletárka v nákupnom centre. Jej písanie ho zaujalo a snaží sa ju nájsť len podľa indícií zo zápiskov. Snaží sa zistiť, v ktorom nákupnom centre Julie pracuje.

Moje hodnotenie: 4/5

Dúfam, že sa nájde niekto, kto túto knihu tiež čítal.
Pekný zvyšok dňa.

Komentáre

  1. Ahoj. :-) Knihu jsem Mirko bohužel nečetla, ale tvá recenze je moc hezká, zaujala mne a tuto knihu si chci taky určitě přečíst. Mrzí mi, že se stala hlavní postava tedy terčem posměchu jen kvůli jménu, také jsem to bohužel zažila, opravdu a není to nic hezkého, přijde mi to jako i šikana. Nesmáli se tedy mému křestnímu jménu, ale příjmení, no ale už je to pryč. Taky ráda čtu, i když se přiznám, poslední dobou už ne, před měsícem jsem jednu tedy dočetla a teď spíš fotím pro odreagování. No dala jsi i pěkně vysoké hodnocení, jsem ráda, že se ti kniha líbila, když už sis jí koupila a jsi s ní tedy i spokojená. Všimla jsem si máš i krásného andělíčka a budíka na stolku, líbí se mi ty dekorace také. Děkuju moc za hezký tip na knížku. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pekný komentár. Túto knihu práve veľa ľudí nepozná, som rada, že ťa zaujala. Celkom dlho som ten budík aj anjelika "stajlovala", aby to vyzeralo aspoň trochu pekne. No v budíku sa dosť odráža svetlo, ale čo už :)

      Odstrániť
  2. Tak to je docela kraťoučká knížka, nemá moc stran :-) občas mám problém se začátky... než se do knihy dostanu... stane se, že mě kniha odradí a dostanu se k ní až po čase a pak ji přečtu jedním dechem :-D. Tuhle ale neznám, ani jsem o ní neslyšela, nebo ji nikde neviděla... Celkově mám teď tolik knih na přečtení, že už se nemůžu ani dívat na další, protože už bych je neměla kam dávat a hlavně budu ráda, když ty co mám doma vůbec kdy přečtu :-D. Ale tato knížka vypadá určitě zajímavě a stála by za přečtení... tak třeba jednou :-) Krásná recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pekný komentár 😊 Aj ja mám tých kníh moc, navyše už mi otvorili knižnicu, až ma tak mrzí, že mentálne nemám moc čítavú náladu :(

      Odstrániť
  3. Tak tuhle knihu vůbec neznám. Ale taky mě napadlo první trdlo nebo tak něco jako přezdívka :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Také se přídávám a musím přiznat že jsem o této knize ještě neslyšela, ale moc se mi líbí tvůj popis :-) asi si jí vypůjčím

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No ta žlutá je opravdu nádherná barvička :) to muselo být osvěženíčko hezké. No, taktéž mě ty povinnosti doběhli :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. To vypadá na dost rozsáhlý a zajímavý obsah na tak krátkou knížku. :) Také se mi líbí obálka, určitě by mě někde v obchodě dokázala upoutat. Doteď jsem knížku bohužel neznala. :(

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zaujímavá knižka, musím povedať, že doteraz som ju nepoznala. :) Ale ďakujem za tip, rozhodne sa po nej obzriem. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Nečetla jsem a ani knihu popravdě neznám :-)
    goodmoda.blog.cz

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Tipy na (letnú) kozmetiku

Trash No.1